Nějak jsem se včera náhodou dostal k novozákonnímu verši -
V časech proroka Elijáše nastala v Izraeli katastrofální situace - král Achab i lid uctívají Baala namísto jediného pravého Boha - jde o vůbec nejhorší časy, jaké kdy do té doby nastaly (1. Kral 16,33) Elijáš na to reaguje tak, že králi Achabovi oznamuje, že skrze Boha Izraeli odejme déšt na několik let...
- Elijáš Tišbejský z přistěhovalců gileádských řekl Achabovi: „Jakože živ je Hospodin, Bůh Izraele, v jehož jsem službách, v těchto letech nebude rosa ani déšť, leč na mé slovo
Eliáš se musí více než tři roky schovávat v divočině a na dalších různých místech, protože ho chtějí zabít a i ostatní proroci jsou ve velkém množství vyvraždováni královými přisluhovači...Eliáše jako úhlavního nepřítele krále, jehož chce Achab za každou cenu zavraždit, navíc hledají na králův rozkaz tisíce lidí - Obadjáš k Elijáši - "Jakože živ je Hospodin, tvůj Bůh, není pronároda ani království, kam by můj pán nebyl poslal, aby tě vyhledal." Kral 18,10
A ted pasáž, která se mi líbí nejvíc - Elijáš, i když mu o život usiluje pomalu půlka království, se na Boží příkaz vrací z úkrytu a jde přímo za králem Achabem, aby mu oznámil Boží záměr:
17 Když Achab uviděl Elijáše, řekl mu: „Jsi to ty, jenž uvádíš do zkázy Izraele?“ 18 Ten odvětil: „Izraele neuvádím do zkázy já, ale ty a dům tvého otce tím, že opouštíte Hospodinova přikázání a ty že chodíš za baaly. 1. Kral 18, 17-18
celkem frajer vzhledem k faktu, že král vyvražduje ve velkém všechny proroky - služebníky Boží a dává vyhlásit pátrání i po něm sámém jako po úhlavním nepříteli, kterého chce co nejdříve zabít... a Elijáš si dokráčí přímo před něj a na křivé Achabovo obvinění přímo a bez jakýchkoliv obav či kompromisů odpovídá
- Izraele neuvádím do zkázy já, ale ty a dům tvého otce...a pak mu nařizuje at dá shromáždit čtyři sta padesát Baalových proroků na Karmel....síla.
Kde je dnes tolik vyzdvihovaná tolerance? Je Elijáš nějakým způsobem tolerantní nebo kompromisní ke zlu, ke špatnosti. Ne. Ke zlu a k porušování prvního přikázání (základního, úhlového), které je vždy provázáno s porušováním i dalších přikázání je nekompromisní a naplno, bez okolků a kompromisů - napřímo oznamuje králi - nejmocnější osobě v zemi - kde je pravda...
Je zřejmé, že takovéto chování a přístup k okolí je nesmírně těžký, nejednoduchý...a někdy dokonce člověk může mít pochybnosti o tom, zda jedná správně...protože je to vlastně ten druhý, kdo mě obviňuje a člověka pak může často napadnout nebo může mít vnitřní nutkání říct si - přece nemůžu být tak přímý, zlý, nechápavý, tak netolerantní k tomu druhému/druhým (stejně jako v případě Achaba, který jako první obvinil Elijáše ze zla, ze špatnosti a snažil se celou pravdu naprosto překroutit v neprospěch Elijáše a vlastně chtěl tímto způsobem v Elijáši vzbudit právě tyto pocity jakéhosi vnitřního zahanbení, výčitek).
Důležité a rozhodující pro následující Achabovu alespon částečnou nápravu, ale bylo Elijášovo jasné, přímé a nekompromisní sdělení - Izraele neuvádím do zkázy já, ale ty a dům tvého otce...bez toho by se nad sebou Achab nikdy nezamyslel a nedošlo by k ani jeho minimální nápravě a na svět by tak díky tomu prosáklo mnohem více zla...
Člověk se v dnešní společnosti ocitá v různých situacích, kdy je nejvýš nepohodlné a nepříjemné, přímo říkat nebo naplno hájit to, co si myslí a co považuje za správné...lidé si můžou z člověka utahovat, poukazovat na jeho vlastní nedostatky, chyby, hříchy atp., ale dělat se to má, protože chyby bude mít člověk vždy...ale možnost nasadit určité osobě v konkrétní situaci, at už věřící nebo nevěřící, brouka do hlavy nikdo opakovaně nemá...navíc když člověk řekne něco naplno a přímo a je o tom navíc vnitřně přesvědčený, tak se mu nikdo smát v drtivé většině případů nebude...spíš začne přemýšlet proč ten druhý zastává takové názory atd...
Ne zcela stejnou, ale podobnou zápletku a stejné zakončení má i příběh z evangelia, kdy se Petr pokouší přesvědčit Ježíše, aby se nenechal ukřižovat a zůstal s nimi dál na světě, aby se měli dobře, bylo dál všechno příjemné, fajn a jednoduché - Ježíš by netrpěl, netrpěli by učedníci, nebyli by pronásledovaní...atd.
Marek 8,31-35
Dost dobré...
Jak by to asi bylo dneska?
Na facebooku se objeví prorok, a prohlásí, že po tři roky nezaprší, protože se lidstvo odvrátilo od Hospodina ke svým baalům (materialismu, sobeckému ateismu, egoistickému konzumu). Nejdříve by řekli - blázen jakýsi, pak kdyby opravdu nepršelo, začali by ho proklínat a snad pronásledovat. A kdyby se objevil na veřejnosti? Nejspíš by byl obviněn z terorismu jako náboženský fanatik a fundamentalista.
Krásné (z určitého úhlu pohledu - pro něho samotného to muselo být hrozné) je na tom, že Elijáš je fakt úplně sám - 1. Kral - 18,22 - Jako Hospodinův prorok zbývám už sám, ale Baalových proroků je čtyři sta padesát. A stojí proti králi - nejmocnější osobě v zemi, střední vrstvě - královým přisluhovačům - proroci Baala a také celému národu - nejnižší vrstvy..
Žádné společenské "vrstvě" neváhá bez okolků vyčinit, že činí zlo..
K národu prohlašuje - Jak dlouho budete poskakovat na obě strany? Je-li Hospodin Bohem, následujte ho; jestliže Baal, jděte za ním!“ Lid mu neodpověděl ani slovo.
Baalovým prorokům se navíc vysmívá - V poledne se jim Elijáš začal posmívat: „Volejte co nejhlasitěji, vždyť je to bůh! Třeba je zamyšlen nebo má nucení anebo odcestoval. Snad spí, ať se probudí!“
Nakonec se ale celá jeho (nebo spíš boží - protože to dělal skrze Boha) statečnost a přímost vyplácí a lid se obrací a nastává změna - Když to všechen lid spatřil, padli na tvář a volali: „Jen Hospodin je Bůh! Jen Hospodin je Bůh! 1. Kral 18,39...
Já jsem to pochopila spíš jako výzvu pro sebe:
Dívám se Božíma očima?
Když vidím zlo nazývám je pravým jménem nebo je omlouvám?
Mám odvahu něco udělat, i když to pak schytám? Bez teorií co by kdyby.
Myslím, že každý musíme vždy začít u sebe.
samozřejmě, je to tak, jak píšete..
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.