Jan Palach - sebevražda není OK...

22. 1. 2014 13:57

Neobvyklé, dechvyrážející, vybočující z průměru - záležitosti oplývající těmito a podobnými charakteristikami vždy táhnou, poutají pozornost a někdy mohou fascinovat celé masy... Bylo tomu tak pochopitelně i v roce 1969, kdy se upálil dvacetiletý student filosofické fakulty UK Jan Palach. 

 Musím přiznat, že jsem na Jana Palacha dlouhou dobu pohlížel s obdivem. Tak radikální čin proti zločinnému režimu nemůže zůstat bez povšimutí a alespoň trochy opatrného uznání... Dnes ale jeho smrt - de facto sebevraždu vidím v zcela jiném světle. Samozřejmě chápu, že naše společnost víc než kdy jindy  potřebuje hrdiny, lidi, kteří zatřesou naším svědomím a nebo dokonce změní směr, kterým se v životě ubíráme. Otázkou zůstává, jestli je sebevražda opravdu vhodným způsobem, jak toho dosáhnout. Sám se domnívám, že tomu tak rozhodně není, a protože jsem v nedávné době zhlédl několik reklamních upoutávek na akci k jeho glorifikaci a i zde vyšel článek, který referuje o jeho smrti spíše pozitivně, chtěl bych uvést fakta a argumenty, které představí způsob skonání, okolnosti a důsledky sebevraždy Jana Palacha z jiných perspektiv, než které jsou dnes lidem ve většině případů předkládány. I když vím, že Jana Palacha po jeho smrti soudil Bůh, který vidí do srdce a zná nejlíp všechny lidské motivy, stejně jako životní osudy a každý detail našeho života, zkrátka všechny záležitosti, které nás formují a ovlivňují naše směřování a mají tak do určité míry vliv i na každé okamžité lidské rozhodnutí - a zároveň uznávám, že jen Bůh ví, kde duše Jana Palacha dlí...musím jeho čin sebeupáléní, který způsobil jeho smrt, odsoudit...

1. Optika křesťana - protože věřím Bohu a Bible je pro mě neomylným Božím slovem, nemohu se s aktem sebevraždy v žádném případě ztotožnit, byť by byla spáchána s těmi nejšlechetnějšími úmysly. Věřím, že lidský život je dar -dar od Boha a každý život - každý takový dar by měl směřovat k slávě Boží - lásce k Bohu,  lásce k bližnímu, proměně charakteru, ochotě k oběti pro druhé atd... Jak vyjádřil Jan Palach svým činem lásku k Bohu, k svým bližním, k dalším lidem, kteří se ho rozhodli následovat ? - To, čím se Bůh křestanství zásadně  liší od jiných náboženství je, že nikde na žádném místě v Bibli nežádá po lidech živé oběti. Bůh v protikladu k tomu vybízí lidstvo k každodenní oběti, k žití pro druhé:

Římanům 12,1 Vybízím vás, bratří, pro Boží milosrdenství, abyste sami sebe přinášeli jako živou, svatou, Bohu milou oběť; to ať je vaše pravá bohoslužba.

Bůh nechce sebevražedné teroristy ani sebeupalování - to nikdy nebyl jeho původní záměr pro člověka. Bůh chce, aby se člověk proměnoval do Boží podoby - aby se člověk víc a víc stával jeho obrazem a skrze to, aby byl stále více požehnáním pro své okolí. Jan Palach možná do této podoby mohl vrůstat, kdyby...   I kdyby ale Boha a Jeho lásku nepoznal a Bůh mu nedal milost, mohl se angažovat v boji proti režimu jinými způsoby a to třeba až do jeho pádu - po celých 20 let a k tomu být k užitku a povzbuzením pro své okolí. To je obsáhnuto i v následujícím verši:

 Matouš 12:9 Jděte a učte se, co to je: ‚Milosrdenství chci, a ne oběť.‘ Nepřišel jsem pozvat spravedlivé, ale hříšníky.“

Bůh lidi na prvním místě nevede ke vzdoru vůči nějakému systému, lidem, náboženství - Bůh vyzývá člověka na mnoha místech k následování, k budování Božího království, k připodobňování se jemu samému tj. k proměně srdce - výměně staré přirozenosti za novou.  Obět člověka ale někdy může být vymotivována přesvědčením o vlastní dostatečnosti, určitou formou sebespravedlnosti - Jde vlastně o postoj, že jsem to právě já, kdo svou silou, svou mocí -  efektivně pomáhá druhým a nahrazuje tak Boha, i když si toho často ani nemusí být vědom. Za takovými postoji ale stojí pýcha. Bůh také říká: Ne silou, ne mocí, ale mým Duchem - Zach. 4:6

Otázka může znít: Co motivovalo Jana Palacha k sebeupálení? Byla to opravdová láska? Co hrálo rozhodující roli při konečném odhodlání se k tomuto činu?

To, po čem touží Hospodin tedy není na prvním místě oběť, ale milosrdenství - jedná li se o skutek z milosrdenství - měl by vyvěrat z srdce člověka a zároveň být vypůsobený Duchem svatým. Člověk už natolik vrostl do podoby Krista, že činí daný skutek automaticky a rád - bez nechuti, přemýšlení nebo váhání. 

Poslední verš, u kterého bych se rád pozastavil je z 1. Sam. -  15. kapitoly, která pojednává o jednom ze zasádních faktorů, proč nakonec král David nahradil jako krále Izraele Saula. Zatímco se Saul odmítl podřídit Bohu a Jeho Slovu, David byl jeho pravým opakem - a po celý život se snažil (i když se někdy nedařilo) podřizovat se Božímu vůli a jeho srdce bylo při Hospodinu.

1.Samuelovava 15:22-23  Tu řekl Samuel: „Líbí se Hospodinu zápalné oběti a obětní hody víc než poslouchat Hospodina? Hle, poslouchat je lepší než obětní hod, pozorně rozvažovat je víc než tuk beranů. Vzdor je jako hříšné věštění a svéhlavost jako kouzla a ctění domácích bůžků. Protože jsi zavrhl Hospodinovo slovo, i on zavrhl tebe jako krále.“

Jakékoliv oběti jsou zbytečné a Bohu se příčí (viz.např. Iz 1 nebo Jer. 6) - pokud člověk jde proti Němu, proti tomu, co On připravil pro člověka. Bůh po člověku nežádá sebeupáléní, oběti, které jdou proti Božím záměrům, které nevedou k přibližování se Božímu obrazu, proto nevěřím, že se akt sebeupání mohl křestanskému Bohu líbit. 

 

Optika příčin a následků jeho smrti: Na následujích řádcích bych chtěl poukázat na další aspekty, které mohou  k okolnostem a následkům skonání Jana Palacha taktéž přinést nové náhledy a hodnocení.  

V knížce Zdenky Kmuníčkové - Poslední dny Jana Palacha, ve kterém je přepsán poslední rozhovor s Janem Palachem, kdy po jeho sebezapálení  ležel v nemocnici,  Jan vyznává, že k tomu, aby se zapálil potřeboval vztek. Je vztek dobrým rádcem? Není lépe rozhodovat se o svém bytí a nebytí s čistou hlavou - v klidu, bez emocí? 

Další velmi negativní rozměr Palachovy smrti vidím v možné reakci jeho nejbližších - jaké to asi muselo být pro jeho maminku, otce, sourozence, nejbližší přátele atd.?  Přáli si, aby Jan zemřel, aby je opustil?

Poslední věc, na kterou bych v souvislosti s jeho smrtí chtěl upozornit, je vlna sebevražd, která nastala v Československu i po celém světě. Desítky mladých lidí, inspirováni Palachem, se pokusily o sebevraždu. Někteří přežili - často s trvalými následky, jiní ne. A co jejich rodiny, přátele? Byla to Boží vůle? Prospěl jeho čin světu, našemu národu - jemu samému?

Odhlédneme - li od jednotlivce, od člověka, může se snad zdát, že jeho čin něčím významným přispěl - ...podívame-li se ale na životy stovek lidí, které měly v důsledku nebo i v důsledku jeho smrti pokažené životy, budeme nahlížet na jeho smrt jinou optikou...Jako člověk, který z Boží milosti - mohl uvěřit Bohu, pohlížím na Palachovu smrt veskrze negativně a nevěřím, že by jeho smrt mohla být prvotní vůlí křestanského Boha...

Zobrazeno 2046×

Komentáře

climax

Účel světí prostředky? Ne. Naše tělo jako chrám Ducha Svatého? Ano, takže se k němu budu chovat s úctou, vážím si toho daru a nenechám jej dobrovolně pohltit plameny. Kolik apoštolů žilo v paradoxním rozpoložení, kdy se na jednu stranu chtěli smrtí distancovat od tohoto světa a na druhou stranu jim to, že ještě vůbec žijí, stačilo k tomu, aby i nadále svědčili Boží lásku.

Hali

Po delší době jsem se opět vrátila k tomuto článku, protože mě nutí přemýšlet. Vystihuje celkem dobře, co si o tom i já myslím.
Připojuji svůj názor: se sebeupálením atˇ z jakéhokoliv důvodu nesouhlasím, jednoduše proto, že Bůh nám dal přikázání Nezabiješ! a tím se to zlo ještě více rozmnožuje.
Samotného Jana Palacha neobdivuji, ale ani ho neodsuzuji. Je mi ho spíše líto.
PS. Prodi, píšeš skvěle čtivé články, jen tak dál.

Zobrazit 21 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio